Erről a filozófiáról már gyártócégeknél dolgozók rengeteget hallottak, de egyre több irodai tevékenységet folytató cég is alkalmazza előszeretettel. A LEAN-es ismeretek a köznyelvben úgy terjednek, mint a népmesék, szájhagyomány útján. Ennek köszönhető például amikor azt halljuk dicsekvésként, hogy „Képzeld bevezettük a Línt!” Sajnos el kell, hogy keserítsem őket, ugyanis a LEAN-t a klasszikus értelemben nem lehet bevezetni. A LEAN-t el lehet sajátítani cég szinten és eszerint működhet a cég.
A LEAN, mint szemlélet vagy filozófia alapjait a Toyota Production System (TPS) az 1950-es években rakta le. Olyan szintre fejlesztette a Toyota, hogy az 1990-es évekig már világhírnévnek örvendet és azóta is annak örvend.
A LEAN alapszemlélete, hogy értéket biztosítson a vállalat vevőinek olyan megtervezett és hatékonyan működtetett folyamatokkal, amik ráadásul költséghatékonyak is. Alkalmazza ezt úgy, hogy bevonja és tiszteletben tartja az embereket.
A vezetés fő célja, hogy összehangolja:
- célokat
- értékteremtő folyamatokat
- dolgozókat a nekik megillető tisztelettel.
A LEAN vállalatirányítási rendszerben rengeteg segítő eszköz van. Ezt a szakmai nyelvben úgy hívjuk, hogy a LEAN szerszámosládája.
Ebben a „szerszámosládában” megtalálhatók például:
- SMED („egyszámjegyű szerszámcsere”)
- Poka-Yoke megoldások („bolond-biztos” megoldások)
- JIT (Just In Time)
- Ütemidő
- Celal
- 5S
- stb.
Személyes tapasztalatom, hogy a LEAN filozófia alkalmazásával a cégek nagy részénél kis energiabefektetéssel már komoly, látható eredményekre képesek a dolgozók hatékonyság szempontjából.
Bármilyen kérdésed lenne a rendszerrel kapcsolatban? Keress minket valamelyik elérhetőségünkön a kapcsolat menüpont alatt, szívesen segítünk!